کتاب خسروانی ها نوشته اکبر یاوریان برگزیده کتاب سال اصفهان

(پژوهشی در اسامی الحان دوران ساسانی) نوشته اکبر یاوریان رتبه نخست جایزه کتاب سال اصفهان (لوح سپاس،تندیس و جایزه ویژه) را از آن خود کرد.

به گزارش ایمنا، هیئت داوران جایزه کتاب سال اصفهان امروز (۲۹ آبان) در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال اصفهان و تجلیل از خادمان حوزه نشر که در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان برگزار شد، متن بیانیه خود را به شرح ذیل صادر کردند:

ایران اسلامی همواره در عرصه ی فرهنگ و تمدن بشری خوش درخشیده است. حضور دانشمندان و متفکران اقلیم اصفهان در حوزه های گوناگون و متنوع دانش و معرفت به بلندای تاریخ است . بی شک، در عصر کنونی این توان و توشه در جامعه علمی، هست که هم چون گذشته در عرصه فرهنگ و تمدن بشری نقش آفرین باشد و اصفهان سهمی به سزا در این افتخار دارد و خواهد داشت.
وجود مولفان و مترجمان و مصنفان پرمایه، فعالیت بیش ازدویست واحد نشر که به صورت فعال نیازهای انتشاراتی استان را تامین می کند و چاپخانه های متعدد با ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون همگی مهیای خدمت به فرهنگ مکتوب سپاهان هستند. حلقه ی اتصال با آحاد مردم کتاب فروشی های پررونق هستند که وظیفه ی دسترسی آسان به کتاب را فراهم می آورند، اگر چه هر کدام از مولفه های یاد شده نیاز به آسیب شناسی، رفع محدودیت‌ها و حمایت لازم دارد.
به منظور شناسایی و معرفی کتابهای برتر در حوزه های مختلف و ارج نهادن و تکریم پدیدآورندگان و تولید کنندگان این آثار و البته سایر بخش های مرتبط با نشر کتاب جایزه کتاب سال اصفهان برگزار می شود. جایزه کتاب سال بهانه و میعادی برای هم اندیشان، صاحب نظران و عالمانی است که به سعادت جامعه می اندیشند. بدیهی است ؛ کتابنشانه ای از مجاهدت، جوشش، نوآوری، دلسوزی و عشق به جامعه بشری و وسیله ای برای تبادل افکار است.
جایزه کتاب سال اصفهان مهم ترین رویداد فرهنگی استان در عرصه کتاب است و با عنایت به ظرفیت های بالای استان می تواند به نهاد علمی بالنده نه تنها در سطح استان بلکه در عرصه ملی تبدیل شود.
هیأت داوران از میان اساتید دانشگاه، فرهیختگان و صاحب نظران هر حوزه انتخاب و با جد و جهد بلیغ آغاز به کار نموده اند و آثار را در فرم های ویژه، ارزشیابی و امتیازبندی کرده اند.
داوری در دو مرحله انجام شده است . مرحله اول انتخاب و گزینش کتابهایی که منطبق با معیارهای مندرج درآیین نامه می باشد و مرحله دوم انتخاب رتبه های برتر بر اساس معیارهای تخصص در هر موضوع.
تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی استان و کشور، غنی بودن محتوای کتاب و تناسب با موضوع، تازگی و نوآوری در موضوع، وسعت دید مولف و قدرت تجزیه و تحلیل یافته ها و اطلاعات با روش علمی، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، میزان ارتباط با مخاطب و ایجاد علاقه مندی به مطالعه در خواننده، پاکیزگی و آراستگی ظاهری کتاب از حیث کیفیت چاپ، ویراستاری، صفحه آرایی، صحافی طراحی جلد و … از جمله معیارهای ارزیابی و داوری جایزه کتاب سال اصفهان می باشد.
آثار برگزیده شده در این دوره را از میان ۱۱۵۳ اثر منتشر و اعلام وصول شده چاپ اول موجود در دبیرخانه این آیین در فاصله ی زمانی مهر ۹۲ تا پایان شهریور ۹۳ در سه حوزه ی تالیف و ترجمه، تولید و خادمان نشر مورد بررسی و داوری قرار گرفته است. حوزه ی کودک و نوجوان نیز به صورت جداگانه داوری شده است.
هیات داوران آیین جایزه کتاب سال اصفهان ضمن تقدیر و سپاس از تمامی بزرگوارانی که در رونق حوزه ی کتاب و صنعت نشر استان سهیم بوده اند نتایج داوری خود را بدین شرح اعلام می دارد:
شایان ذکر است جایزه ی ویژه هیات داوران برای برگزیدگان رتبه نخست تندیس، لوح سپاس و یادگار ماندگار همایش می باشد و در برخی حوزه ها، فقط با اهدای لوح سپاس و جایزه ی ویژه تقدیر می نماید.
در پایان دبیرخانه جایزه کتاب سال برخود فرض می داند از همت مضاعف و تلاشهای خالصانه تمام دست اندرکاران تقدیر و تشکر نموده و امید دارد، در سالهای آینده شاهد بالندگی بیشتر پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشیم.
همچنین در بیانیه جایزه کتاب اصفهان اسامی برگزیدگان به شرح ذیل توسط هیئت داروان انتخاب و هدایا و لوح تقدیر خود را از استاندار، فرماندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دریافت کردند.

…در بخش حوزه هنر و معماری رتبه نخست مشترکا :  اکبر یاوریان با تقدیم لوح سپاس،تندیس و جایزه ویژه برای تالیف کتاب ارزشمند خسروانی ها از انتشارات آرما
دکتر حمید فرهمند بروجنی با تقدیم لوح سپاس،تندیس و جایزه ویژه برای ترجمه ارزشمند کتاب دانشنامه خطوط اسلامی از انتشارات گلدسته
رتبه دوم:  حسن یزدان پناه لوح سپاس و جایزه ویژه برای تالیف کتاب ارزشمند یک خانه در نقش از انتشارات گلدسته
رتبه سوم:  دکتر غلامحسین معماریان با تقدیم لوح سپاس و جایزه ویژه برای تالیف کتاب ارزشمند نام علی (ع) در معماری اسلامی ایران از انتشارات آرما

عکس از : سارنج کاظمی

 

دیدگاهتان را بنویسید