معمولاً در هنگام تمرین و نوازندگی، افکاری به ذهن شما خطور می کنند که باعث می شوند تمرکز خود را از دست بدهید و دچار اشتباه شوید. این اندیشه های مزاحم، اغلب به طور ناگهانی پدیدار می شوند و به شدت نوازندگی شما را تحت الشعاع خود قرار می دهند.
یکی از راه هایی که می توانید بر این افکار غلبه کنید، تمرین «ذهن فعال» است. با این تمرین قادر خواهید بود در زمانی کوتاه تر از چند ثانیه دوباره تمرکز خود را به دست آورید. در اینجا شما می توانید پس از هجوم این افکار مزاحم، به حرکت دستها و بخصوص دست چپ خود بیاندیشید و به نتهایی که در آن لحظه باید روی ساز به صدا درآیند، فکر کنید. این تمرین را می توانید حتی زمانی که ساز در دست ندارید نیز انجام دهید. قطعه را مقابل خود قرار دهید و به آن نگاه کنید. تصور کنید ساز را در دست گرفته اید و انگشتهایتان بر قسمتهای مشخص روی آن قرار دارد.
حال نت موردنظر را در ذهن خود به صدا درآورید و آن را به تصویر بکشید. اگر موفق شدید این تصاویر را در ذهن خود به ثبت برسانید، هیچ فکر مزاحمی قادر نخواهد بود تمرکز شما را از بین ببرد.
بنابراین اگر هنگام نوازندگی دوباره اندیشه های بیهوده به ذهن شما خطور کرد، در آن لحظه به حرکت انگشتها، چگونگی نگهداری نتها، صدا و جای آنها روی ساز فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید